Ελσίνκι: Τι έκαναν οι Φινλανδοί και δεν είχαν ούτε ένα θανατηφόρο τροχαίο τον τελευταίο χρόνο
7.807 πολίτες σε όλη την Ευρώπη σκοτώθηκαν σε τροχαία δυστυχήματα το 2023. Το Ελσίνκι όμως κατάφερε τον τελευταίο χρόνο να μην έχει ούτε έναν θάνατο στην άσφαλτο. Πώς τα κατάφεραν οι Φινλανδοί;

Το Ελσίνκι δεν κατέγραψε ούτε έναν θάνατο από τροχαίο δυστύχημα τον τελευταίο χρόνο. Και όπως παρατηρεί το Politico παρά το ότι οι θάνατοι από τροχαία μειώθηκαν κατά 3% το 2024 σε όλη την Ε.Ε., το να περάσει ένας ολόκληρος χρόνος χωρός θανατηφόρο δυστύχημα μέσα στις μεγαλουπόλεις της Ευρώπης είναι ένα αξιοσημείωτο κατόρθωμα.
Το Ελσίνκι είναι από τις μικρότερες πρωτεύουσες της Ε.Ε. με λιγότερους από 690.000 κατοίκους, όπως σημειώνει όμως το δημοσίευμα, περίπου 1,5 εκατ. άνθρωποι ζουν και μετακινούνται στην ευρύτερη περιοχή.
Τα όρια ταχύτητας και οι κάμερες
Ο Ρόνι Ουτριάινεν, μηχανικός κυκλοφορίας στο Τμήμα Αστικού Περιβάλλοντος της πόλης, δήλωσε στον φινλανδικό τύπο ότι το επίτευγμα οφείλεται σε «πολλούς παράγοντες... αλλά τα όρια ταχύτητας είναι από τους πιο σημαντικούς».
Επικαλούμενοι δεδομένα που δείχνουν ότι ο κίνδυνος θανάτου πεζών μειώνεται στο μισό με τη μείωση της ταχύτητας πρόσκρουσης ενός αυτοκινήτου από 40 σε 30 χιλιόμετρα την ώρα, οι δημοτικοί αξιωματούχοι επέβαλαν το χαμηλότερο όριο στις περισσότερες κατοικημένες περιοχές και στο κέντρο της πόλης του Ελσίνκι το 2021.
Τα όρια επιβλήθηκαν με 70 νέες κάμερες ταχύτητας και μια στρατηγική αστυνόμευσης βασισμένη στην εθνική πολιτική «Όραμα Μηδέν», με στόχο την επίτευξη μηδενικών τραυματισμών ή θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Τα δεδομένα που συλλέχθηκαν από τον φορέα ασφάλειας της κυκλοφορίας της Φινλανδίας, δείχνουν ότι οι θάνατοι από τροχαία ατυχήματα στο Ελσίνκι έχουν μειωθεί από τότε.
Οι αρχές του Ελσίνκι έχουν περάσει τα τελευταία πέντε χρόνια προσπαθώντας να αναπαράγουν το «θαύμα» που πέτυχαν για πρώτη φορά το 2019, όταν κανένας πεζός ή ποδηλάτης δεν σκοτώθηκε σε τροχαία ατυχήματα.
Η πόλη έχει επίσης επενδύσει σε νέες υποδομές πεζών και ποδηλάτων, συμπεριλαμβανομένου ενός ολοκληρωμένου δικτύου ποδηλατοδρόμων που εκτείνεται σε πάνω από 1.500 χιλιόμετρα. Έχει ενισχύσει το δίκτυο δημόσιων συγκοινωνιών της με λεωφορεία φιλικά προς το περιβάλλον και έχει λάβει χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων για μια νέα γραμμή τραμ.
Ο Ουτριάνεν δήλωσε επίσης ότι οι αναβαθμίσεις βοήθησαν «στη μείωση της χρήσης αυτοκινήτων και, μαζί με αυτήν, στον αριθμό των σοβαρών ατυχημάτων». Και τα στατιστικά στοιχεία δείχνουν ότι μεταξύ 2003 και 2024, ο αριθμός των τραυματισμών που σχετίζονται με την κυκλοφορία στην πόλη μειώθηκε από 727 σε μόλις 14.
Η επιτυχία του Ελσίνκι σημειώνεται στις Βρυξέλλες, όπου η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πιέζει για τον περιορισμό των θανάτων από τροχαία ατυχήματα. Νωρίτερα φέτος, ο Επίτροπος Μεταφορών Απόστολος Τζιτζικώστας σημείωσε ότι οι περισσότερες χώρες μέλη δεν ήταν σε καλό δρόμο για να επιτύχουν τον «στόχο 2018» της ΕΕ , δηλαδή μείωση στο μισό των θανάτων που σχετίζονται με την κυκλοφορία έως το 2030.
Ο Utriainen τόνισε ότι η επιτυχία της αποστολής βασίζεται σε μακροπρόθεσμες πολιτικές κινητικότητας που βασίζονται σε δεδομένα και στρατηγικές αστικής ανάπτυξης που έχουν μεταμορφώσει την κάποτε αυτοκινητοκεντρική πρωτεύουσα. Σε πολλά μέρη της πόλης, οι δρόμοι έχουν στενέψει και έχουν φυτευτεί δέντρα με σκοπό να κάνουν τους οδηγούς να αισθάνονται άβολα — η λογική είναι ότι τα σύνθετα αστικά τοπία αναγκάζουν τους οδηγούς να κινούνται πιο προσεκτικά μέσα σε κατοικημένες περιοχές.